Förstasidan
Kultur
Motor
Näringsliv
International
News
Kontakt
Adress:
Silkeborgsg
30
164 48 Kista
E-post: info@maido.se
Tel: 08-751
94 90
|
Randstad minskar marknadskostnader med 25 procent
Genom att
beskriva ett företags marknadsarbete i processform är det möjligt
att spara stora pengar. Processerna kan snabbas upp med IT-stöd,
och en mer enhetlig form och ett mer enhetligt agerande hjälper företaget
att få ut sitt budskap.
Randstad är ett holländskt företag inom
personaluthyrning och arbetsförmedling. Under hösten 2004 övertog
de Arvako; ett svenskt företag inom samma bransch. Randstad har
runt 2 000 kontor och 260 000 medarbetare i 16 länder; däribland
USA.
Inom marknadsorganisationen fanns exempel på
hur bl.a. logotyper, reklammaterial mm sakta men säkert förändrades
i de olika länderna. Därför letade de efter en lösning som
passade deras platta organisation och ändå förenklade arbetet med
en enhetlig företagsidentitet. Ett verktyg som också stimulerar
intern marknadsföring samt automatiserar marknadsföringen.
Processautomatisering – en stark trend
Nederländerna har en företagsbild med både världsledande
aktörer (Shell, Ahold, Unilever, Philips, Akzo-Nobel, osv.) och
lokala småföretagare. Alla dessa företag söker alltmer efter
IT-lösningar som är standardiserade och där utvecklingen delas
med andra företag. Egna system fasas ut och låga driftskostnader
är viktiga vid val av nya lösningar. Insikten infinner sig
alltmer; att även om produkterna och tjänsterna är företagsunika,
så är processerna lika de som finns i andra företag.
Genom att analysera processerna inom
marknadsföring kom Randstad fram till ett antal fallbeskrivningar.
Tanken var att genom tydliga moduler stegvis effektivisera globalt
och lokalt arbete inom marknadsarbetet. Arbetet skedde i samarbete
med Capital ID, som är specialiserad på just dessa
processer. Dessa överensstämmer ofta mellan företag, och på så
vis hålls kostnader för utveckling nere. Capital IDs policy är
att de äger och utvecklar moduler som löser allmänna problem. Därför
betalar inte den enskilda kunden någon utvecklingskostnad. Kundens
individuella behov tillfredsställs sedan genom en kombination av
moduler.
Randstads väg
Randstad rullar nu ut mjukvaran ID Manager. ID
Randstad.com är den centrala portalen, där intresserade kan hitta
all information som kan relateras till företagets identitet. Där
finns även interaktiva hjälpfunktioner.
I automatiseringen av sin marknadskommunikation
tar Randstad med alla sina viktiga områden. Utöver att nya
riktlinjer publiceras, och att det går att ladda ner mallar och
filer, kan anställda också använda intelligenta Wizards, printing
on demand, bildbibliotek och moduler för inköp och beställningar.
Fördelarna för Randstad är:
- konsekvent
kvalité och online formatering av posters, annonser och
visitkort
- kostnadsbesparningar
vad gäller marknadsföring (ca 25 procent)
- bättre
och snabbare internationell internkommunikation mellan
marknadsansvariga
Något om funktioner:
- Intern
marknadsföring: En stor del av uppmärksamheten är lagd på
strategi och positionering i portalen. "Best Practices"
demonstreras och användaren får maximalt stöd.
- Flexibel
struktur: Randstad har total kontroll över portalens inställningar.
Trädstrukturen är flexibel och grenarna är länkade till de
standardiserade modulerna.
- Bildbibliotek:
De kan göra omfattande sökningar i biblioteket. Modulen är länkad
till funktionen printing on demand för posters, annonser och
orderbeställningar.
Stolthet på Capital ID
Dennis Steen på Capital ID är stolt över den utveckling som hans företag
har haft sedan starten för några år sedan. Idag har de en bredd
av lösningar för bl.a. marknadsavdelningar. Bland kunderna hittar
de idag såväl holländska som internationella företag. Nämnas
kan, utöver Randstad, ABN AMRO, Starbucks och Holland Casino. |