I Kista växer nya företag
fram. Från att ha dominerats av några få stora multinationella företag
blomstrar nu ett entreprenörsdrivet företagande. Gynnsamma förhållanden inom
kompetens, intresse, kunder och stöd gör att flera intressanta nytänkare får
en möjlighet att testa sina idéer och lösningar. Ett av de mer ihärdiga och
lyckosamma är Vocab.
Hur lär jag mig allt det nya så snabbt som möjligt?
Grundaren
av Vocab, Niss Jonas Carlsson, har länge funderat på hur ett livslångt lärande
kan anammas av alla. Hur lär jag och kommer ihåg, alla kunskaper som jag behöver
i ett allt mer dynamiskt samhälle? Med erfarenheter från språkinlärning började
Niss Jonas fundera över hur språk lärs in. Alla har vi väl erfarenhet av att
den första inlärningen följs av ett utdraget glömmande. För att råda bot på
det måste vi jobba mer med repetition. Det sker också i en del läromedel. Men
utmaningen är att repetera i rätt utsträckning för varje person. För lite
repetition gör att eleven glömmer den nyförvärvade kunskapen; för mycket
upprepning gör att eleven tröttnar på såväl kursmaterialet som ämnet. Inlärning
sker ju dessutom ofta i grupp; där några ligger rätt; men rätt många
antingen ligger efter eller före. Lösningen måste alltså vara, att inlärning
sker utifrån mina individuella förkunskaper, där löpande hänsyn tas till
hur snabbt jag lär mig och hur snabbt jag glömmer. Eftersom lösningen blev
IT-baserad är det ingen slump att Vocab ligger i Kista.
Vocabs trolleritrick
En av grundbultarna i Vocabs
synsätt, är att språkinlärning ska ske i en turordning där det viktigaste lärs
först. Dvs. att kunskapen, eller som i det här fallet orden, delas upp i
byggblock. Grunden läggs först för att sedan löpande repeteras. Lösningens
svarta låda registrerar hur snabbt jag lär mig något, för att sedan utifrån
det styra repetitionen. Hur väl jag vid första upprepningen kommer ihåg, styr
sedan när nästa repetition ska ske, osv.
Glada läkare
Västra Götalandsregionen
har varit framåt. De upplevde en brist av vårdpersonal, samtidigt som utländska
läkare och sjuksköterskor inte blev validerade. Deras utmaning var alltså att
få fler validerade på kortare tid. På så vis skulle de både spara pengar
och lossgöra den arbetslust som låg hos dessa läkare och sjuksköterskor. Därför
har de använt sig av Vocab Tool i sitt projekt www.legitimation.nu.
Utifrån en definition av vårdsvenska har språkinlärningen inriktats på de
begrepp som är nödvändiga i vårdyrket. Eleverna har själva kunnat plocka in
texter och sedan har den viktigaste vokabulären markerats och översatts. På så
fortsätter språkinlärning och repetition utanför klassrummet.
Vilken blir Vocabs väg framåt?
Niss Jonas Carlsson tror att
Vocab fortsätter inom inlärning av fackspråk; t.ex. vårdsvenska. Inom hemtjänsten
finns många som vill förkovra sig inom yrket; och som behöver språkligt stöd
under inlärningen. Skolminister Ibrahim Baylan har uttalat sig om att faktainhämtningen
är viktig i skolan; och att vilket språk det sker på är mindre viktigt.
Vocab tror, att deras lösning öppnar en möjlighet, för att lära sig olika
skolämnen, utifrån både svenska och andra språk samtidigt. På så vis kan
en elev använda sig av alla sina språk, för att lära sig nya begrepp och ämnesområden.
En annan väg framåt är att samarbeta med läromedels- och ordboksförlagen. När
jag köper en lärobok; så kan jag samtidigt få möjligheten att arbeta med
inlärningen genom Vocab Tool.
Läs
mer: www.vocab.se
|