Q-Shield från American Diesel
& Gas
Nexxt
Group BV i Nederländerna är den officiella importören i Europa för
Q-Shield. Q-Shield är ett system för bränslebesparing på
dieselmotorer. Testresultat i USA och Nederländerna visar minskad
bränsleförbrukning på upp till 25%.
Systemet grundar
sig på en oerhört enkel sak. Genom effektiv isolering blir luften
som når förbränningen i motorn kallare. På så vis kommer mer
syre in i motorn per liter luft. Inkommande luft skyddas från
motorvärmen. Luftfilter, luftslangar, turbo, kompressor,
insprutning och intercooler kläs in med högvärdig isolering.
Kallare
luft till motorn har följande fördelar:
-
Bättre förbränning eftersom det finns fler molekyler per
kubikcentimeter, vilket ger en bränslebesparing som direkt syns i
resultaträkningen
-
Bättre förbränning innebär lägre utsläpp av koldioxid
(CO2) och kvävgaser (NOx)
-
Lägre utsläpp av sotpartiklar
-
Högre effekt
-
Minskad bränsleförbrukning
Investeringen tjänas
in på mellan 6 till 12 månader; resten är ren vinst.
Lösningen ändrar
inget på motorn. Varken inställning, motorstyrning eller bränslesystem.
Lösningen är varken mekanisk, elektrisk eller elektronisk, och har
därför enbart positiv inverkan på motorn.
Några
befintliga testresultat:
|
Scania
114 L 340 hk skåpbil
|
10
%
|
minskad
bränsleförbrukning
|
Volvo
FH12 420 hk dragbil
|
14
%
|
|
Volvo
FH12 420 hk dragbil, automat
|
11
%
|
|
Hummer H2 Jeep
|
21
%
|
|
Kalmar DRF420 Reachstacker
|
28
%
|
|
Scania
114 L 340 hk dragbil
|
13
%
|
|
Volvo
FH12 380 hk dragbil
|
11
%
|
|
DAF XF95
340 hk dragbil
|
7
%
|
|
Terberg
Terminaltraktor
|
19
%
|
|
I transportnäringen var rörelsemarginalen 2002 i snitt 3,9% (SCB). Bränslekostnaden
utgör 20-25% av kostnaderna. Om bränsleförbrukningen minskar med
10%, så förbättras rörelseresultatet med 50%.
|